مقایسه دقیق cohesion و coherence در یک نگاه

مقایسه دقیق cohesion و coherence در یک نگاه

زمان تقریبی مطالعه: ۱۲ دقیقه

 

Cohesion and coherence

 

   این مقاله خلاصه ای درمورد تفاوت coherence و cohesion را به شما زبان آموزان عزیز توضیح می دهد. برای اینکه بتوانید  به تقویت رایتینگ زبان انگلیسی خود بپردازید و همچنین نمره بالایی در رایتینگ تسک 2 آزمون آیلتس کسب کنید باید به یک سری نکات کلیدی توجه کنید. موقع نگارش گزارشات، مقالات، وبلاگ ها ،توضیحات، جزوه یا تبلیغات و پاراگراف بندی در زبان انگلیسی، باید مطمئن شویم که محتوا قابل درک است و موضوعات نوشته شده روان هستند و با هم انسجام معنایی برقرار کرده اند. نحوه انتقال مفاهیم ازطریق جملات نوشته شده بسیار مهم است و خواننده باید به طور کامل موضوع و انسجام معنایی آنها را درک کند. Cohesion و coherence دو موضوع مهم هستند که زمان نوشتن هرگونه محتوایی مطرح می شوند و از ویژگی های مطلب نوشته شده هستند که در تحلیل مکالمه و زبان شناسی متن مطرح می شوند. همچنین در آزمون آیلتس نیز باید انواع جملات در آزمون آیلتس ، ساختار جمله سازی در آزمون آیلتس و دستور زبان در آزمون آیلتس آشنایی داشته باشید تا بتوانید با کنار هم قرار دادن نکات، مقاله ای عالی و با نمره بالا ارائه دهید.

 

   لغت cohesion از لغت cohere مشتق می شود که به معنی" منسجم بودن" است. بنابراین زمانی که جملات و عبارات را می نویسیم،کوهیژن روشی است که طبق آن مفاهیم و دیدگاه های خود را جمعا  کنار یکدیگر قرار می دهید تا جملات را ایجاد کنید، درحالیکه coherence زیرمجموعه cohesion است که شامل جملات منسجم و همچنین ویژگی های دیگر مانند رابطه ی منطقی و قابل فهم بودن محتوا و نحوه استفاده منطقی از جملات مرتبط و وابسته زمان ارائه مفاهیم خود و انتقال از یک مفهوم به دیگری است.

 

 

مقایسه دقیق cohesion و coherence در یک نگاه

 

   در ادامه 6 تفاوت کلیدی بین کوهیرنس درمقایسه با کوهیژن مطرح شده است:

 

Coherence

Cohesion

   کوهرنس اساسا با سازماندهی منطقی و مناسب جملات برای ایجاد محتوای قابل درک و معنی دار سرکار دارد.

 

   کوهیژن بیشتر روی ترکیب لغوی و گرامر در تشکیل جمله متمرکز است.

   کوهرنس بیشتر نوعی از یک الگو در بخش هایی از نوشته ها است.

   کوهیژن فقط بخش های منحصر به فردی است که کنار هم جمع و برای ارائه  محتوا به هم متصل می شوند.

 

   کوهرنس ویژگی است که کاربرنهایی یا خواننده تصمیم می گیرد که تشخیص دهد که آیا محتوا معنی دار،قابل درک و مفید است یا نه.

   کوهیژن ویژگی است که نویسنده تصمیم می گیرد با استفاده از تکنیک های مختلف مانند مفاهیم و لغات تکراری ،انتقال سیگنال ها ،جانشینی و غیره را  ارائه دهد.

 

   کوهرنس یک ویژگی غیرقابل اندازه گیری است و دستیابی به آن بسیار مشکل است.

   کوهیژن ویژگی قابل اندازه گیری است که می توان با ترکیب های لغوی و قوانین دستوری آن را اندازه گیری کرد.

 

   کوهرنس انتزاعی است چون با مفاهیم سرکار دارد.

   کوهیژن قابل مشاهده است چون مرتبط با محتوای نوشته شده واقعی است.

 

   کوهیرنس یک ویژگی کیفی است.

   کوهیژن یک ویژگی کمی است.

   
 

 

   به مثال زیر توجه کنید که تمامی موارد را به طور جداگانه با رنگی مجزا برای شما مشخص کرده ایم:

 

Cohesion and coherence

 

تفاوت کلیدی بین coherence درمقایسه با cohesion

 

 در مورد برخی از تفاوت های کلیدی مهم بحث کنیم:

   بیایید با کمک مقایسه ساختمان ، این تفاوت را بررسی کنیم. ساختمان کوهرنس را نشان می دهد درحالی که خشت ها بیانگر cohesion هستند. خشت ها ذاتا قوی هستند چون محتوای آنها به یگدیگر چسبیده است. درمورد جمله ها و پاراگراف ها  نیز چنین است که از لحاظ دستوری صحیح هستند و یک مفهوم مشخص ارائه می دهند. اما وقتی این جمله ها و پاراگراف ها کنار یکدیگر قرار می گیرند  تا نوشته ما شکل بگیرد، سپس کوهرنس درمجموع با کمک پارامترهایی مانند سازماندهی مولفه های  منسجم و ارتباط  مفاهیم و قابل درک بودن محتوا ظاهر می شود. در مثال فوق، وقتی خشت ها (مواد منسجم) کناریکدیگر قرار می گیرند، سپس ساختمان (کوهیرنس) ایجاد می شود.

 

   ویژگی ها کوهیژن تنها روی ساختار لغوی و دستوری جملات متمرکز است، درحالی که کوهرنس با معناشناسی سروکار دارد. محتوای منسجم همیشه نباید دارای ارتباط باشد.اما محتوای دارای ارتباط همیشه منسجم است، چون نظم جملات منسجم کنار یکدیگر را نشان می دهد تا یک موضوع قابل درک و معنی داری ارائه دهد.

 

   مفاهیم، لغات تکراری، لغات مرجع، سیگنال های انتقال، جانشینی و حذف برخی از تکنیک هایی هستند که برای دستیابی به کوهیژن می توان از آنها استفاده کرد، درحالی که جملات عنوان، شرح پایان نامه و خلاصه تکنیک های مورد استفاده برای رسیدن به کوهیرنس هستند.کوهیرنس را می توان با استفاده از خلاصه ای درمورد محتوا افزایش داد که قبل از نوشتن مقالات یا حتی بعد از تکمیل نوشته مطرح می شود و به ما درکی در مورد روند مفاهیم و محتوا در مقاله و ارتباط آنها ارائه می دهد.

 

    در این قسمت 4 cohesive device را برای شما ارائه کرده ایم تا بتوانید با استفاده از آنها به پاراگراف خود انسجام معنایی ببخشید و متنی coherence داشته باشید.

 

4 cohesive devices: pronouns, repetition, transitions, and parallelism.

 

  • Pronouns (P)
  • Repetition (with exact word or parallel term/synonym) (R)
  • Transitions (T)
  • Parallelism (PllM)

 

Cohesion and coherence

 

   همچنین می توانید از بررسی دوستانتان نیز به افزایش کوهرنس کمک بگیرید. می توانید برای فیدبک از دوستان خود در مورد محتوایتان سوال بپرسید و ببینید ایا آنها چیزی که شما تلاش کرده اید از طریق محتوای خود منتقل کنید را درک کرده اند یا نه.

 

نتیجه گیری

 

   کوهیژن و کوهیرنس دو ویژگی هستند که در تحلیل مکالمه و زبانشناسی متن استفاده می شوند تا کیفیت مقاله یا هر محتوای نوشته شده ای را مشخص کنند.کوهیژن به جملات ،عبارات و پاراگراف های مختلفی معنا می دهد  که به یکدیگر متصل می شوند.کوهیژن کاملا به نویسنده بستگی دارد و با استفاده از تکنیک های مختلف نوشتار را بهبود می بخشد.کوهیرنس ویژگی است که خواننده آن را تشخیص می دهد ،که درمورد قابل درک بودن مطلب  صحبت می کند و اینکه آیا مفهوم مورد نظر نویسنده به طور مناسب به خواننده منتقل شده است یا نه. coherence کیفیت محتوا را تعیین می کند. Cohesion زیر مجموعه کوهیرنس است. بنابراین، هروقت که کوهیژن حاصل می شود، نمی توانیم بگوییم محتوا دارای کوهیرنس است یا نه، اما اگر کوهیرنس حاصل شود، پس محتوا نیز بسیار منسجم است.

 

 

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه