چگونه یک استاد زبان آنلاین عالی باشیم؟

چگونه یک استاد زبان آنلاین عالی باشیم؟

 مدت زمان مطالعه: 15دقیقه  

 باید ها و نباید ها  

با شروع کرونا ، آموزش آنلاین به طرز گسترده ای درجهان و ایران رو به گسترش است . آموزش آنلاین زبان هم از این مقوله مستثنی نبوده است . در این مطلب ، تحریریه آموزشگاه آنلاین المپ ، بعنوان قدیمی ترین و تخصصی ترین آموزشگاه آنلاین زبان انگلیسی ایران ، تجربیات خود و اساتید خود را برای بهبود شیوه تدریس آنلاین زبان به اشتراک می گذارد

کیفیت خوب اینترنت اولین و مهمترین عامل موثر در آموزش آنلاین زبان

بعنوان یک استاد آنلاین ، باید کیفیت ارتباط اینترنت بالایی داشته باشید. هر چقدر هم که در تدریس خبره باشید ، در صورت قطع و وصل شدن ارتباط اینترنت خود و اختلال در صدا و تصویر ، دانشجو از درس چیزی متوجه نخواهد شد و آموزش آنلاین برای او ملال آور خواهد بود . برای داشتن کیفیت ارتباط موارد ذیل را مد نظر داشته باشید .

• برای آموزش آنلاین با کیفیت اولین مورد انتخاب سرویس دهنده اینترنت است

در این مورد در بیش تر موارد سرویس 4G تلفن همراه روش پایدارتری از ADSL است . درضمن طبق تجربه ما ،کیفیت اینترنت ایرانسل بهتر از همراه اول است . متاسفانه این حرف همواره درست نیست و به عوامل زیادی بستگی دارد . فاصله محل اتصال به آنتن BTS مخابراتی عامل تعیین کننده است . مثلا اگر شما در فاصله نزدیک تری به آنتن همراه اول باشید تا آنتن سرویس دهنده ایرانسل، احتمالا همراه اول گزینه مناسب تری است . و یا اگر دوری آنتن مخابراتی زیاد باشد ، ممکن است قطع و وصل شدن شما بسیار بیشتر از یک سرویس ADSL باشد . بنابراین در این حالت سرویس ADSL روش بهتری برای اتصال باشد . ممکن است کمی گیج شده باشید ، در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه سرویس دهنده اینترنت خوب برای تدریس آنلاین انتخاب کنید .

• در آموزش آنلاین پایداری سرویس مهم تر از پهنای باند است

برای آموزش آنلاین ازطریق ویدئو کنفرانس تنها به 256K پهنای باند نیاز داریم . بنابراین این سوال مطرح است که چطور با حئاقل پهنای باند موجود که معمولا در حدود 1M است ، مشکلات قطع وصلی صدا در کلاس های آنلاین داریم ؟ و جواب روشن است ، خطوط اینترنت با قطع و وصلی موقتی همراه هستتد ، بنابراین برای داشتن یک کلاس آنلاین با کیفیت باید سرویس Stable داشته باشیم و لزوما پهنای باند ملاک خوبی نیست.

• چگونه پایداری خط اینرتنت خود را برای برگذاری کلاس آنلاین چک کنیم ؟

بهترین روش برای اینکار استفاده از دستور Ping است . برای اینکار دستور CMD را در Command promptکامپیوتر خود تایپ کنید . چنانچه از اینترنت گوشی استفاده می کنید ، می توانید گوشی خود را با لپ تاپ یا کامپیوتر ، hotspot کنید و یا از نرم افزار های مخصوص تست شبکه بر روی مبایل استفاده نمایید . با یک سرچ ساده در google play نرم افزار مناسب را برای موبایل پیدا خواهید کرد.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

در صفحه سیاه دستور Ping 4.2.2.4 -t را تایپ نمایید و کلید Enter را بزنید. دستور Ping بسته های کوچکی بسمت مقصد ( آیپی آدرسی که در جلوی آن نوشته اید ارسال می کند و زمان ارسال و بازگشت بسته را در خط فرمان می دهد) -t باعث می شود ، این دستور بصورت پیوسته ارسال Packet ادامه پیدا کند و تا زمانی که شما دستور را متوقف نکنید ادامه پیدا خواهد کرد . برای اطمینان اجازه دهید حداقل یک دقیقه اینکار ادامه پیدا کند و بعد با زدن کلید ctrl+c ، دستور را متوقف کنید . البته بهتر است بجای IP 4.2.2.4 ، آیپی سایتی و یا نام سایتی را که با آن آموزش می دهید قرار دهید .

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

مقادیر Loss ، minimum ، Maximum و Average را چک کنید .

Loss : درصد packet های نرسیده به مقصد را نشان میدهد که در اینجا 0% است . در صورتی که این عدد کمتر از 3% باشد ، قابل قبول است ولی بهتر آن است که از 1 %هم کمتر باشد .

Minimum و Maximum و Average: حداقل و حداکثر و میانگین زمان رسیدن یک packet را به مقصد نشان می دهد ، هر چقدر دو عدد کمتر باشد نشان دهنده کیفیت خط است . عدد قابل قبول زیر 200ms است . چنانچه Average به عدد minimum نزدیک تر باشد بهتراست .

= 171 – 148 =23 تفاضل ماکزیمم تا میانگین

-137= 11 148 = تفاضل میانگین تا مینیمم

همانطور که می بینید تفاضل به میانگین نزدیک تر است ، یعنی اکثریت packet های ارسالی به کمترین عدد (137 ) نزدیک تر است تا تفاضل ماکیزیمم تا میانگین (23)و این مورد یعتی کیفیت خط مناسب است .

در اینجا بهتر است با مفهموم Jitter آشنا شویم و آن تفاضل بالاترین زمان ارسال تا پایین ترین زمان ارسال آن است .

=171-137 =34تفاضل ماکزیمم و مینیمم

که عدد مطللوب پایین تر از 50ms است ، به شرطی که تفاضل میانگین زمان ارسال تا مینیمم زمان ارسال کمتر از 15 باشد. که در اینجا 11ms است.

بنابراین صرفه نظر از سرویس دهنده ای که از آن استفاده می کنید ، مهم است که پارامترهای ذکر شده را با دستور Ping چک نمایید تا قضاوت بهتر و تخصصی تری نسبت به کیفیت خط اینترنت خود داشته باشید.

• برای آموزش آنلاین سرویس 4G بهتر است یا 3G

احتمالا خواهید گفت 4G . ولی این گفته تنها کمی درست است . سرویس 3G می تواند برای شما کیفیت ارتباط بهتری فراهم کند .!!!!!!!!!!!!. بله همانطور که در بالا اشاره شد مهم پایداری خط است . چنانچه در نقطه ای هستید که سرویس مبایل شما مدام بین 3G ، 4G و یا H+ نوسان می کند . بهتر است تنطیمات خود را بر روی 3G قرار دهید . در این حالت احتمالا کیفیت سرویس بهتری خواهید داشت. زیرا که پهنای باند بیشتر (سرعت اینترنت )ملاک نیست و پایداری مهمتر است . در صورتی که از آنتن BTS دور باشید سرعت شما در حالت 4G نوسان خواهد داشت و به احتمال زیاد در 3G ثابت خواهد بود و 3G انتخاب بهتری است . همین قضیه در ADSL هم صادق است ، ممکن است مودم شما سرعت 16M خریده باشید ولی کیفیت صدای خوبی نداشته باشید ، از سرویس دهنده خود بخواهید سرعت شما را بر روی 13M تنظیم نماید. با اینکار پهنای باند کم خواهد شد و Stability افزایش می یابد . برای اطمینان از این امر دستور ping را که در بالا به آن اشاره شد را دوباره اجرا کنید و نتایج را با پهنای باند بالاتر و پایین تر تست نمایید.

• دانلود های اتوماتیک خود را off نمایید:

بسیاری از نرم افزارها مانند سیستم های عامل ، آنتی ویروس ها و..... دارای قابلیت دانلود اتوماتیک هستند ، این امر ممکن است در زمان کلاس آنلاین رخ دهد و پهنای باند شما را پر کند .پر شدن پهنای باند شما ممکن است باعث شود که در صدای شما تداخل ایجاد شود . پس در نتیجه شما در زمان آموزش آنلاین پهنای باند مناسب برای برگذاری کلاس درس نداشته باشید .

• از دو اینترنت استفاده نمایید :

بسیار مهم است که همواره دسترسی به اینترنت داشته باشید ، حتما دو اتصال اینترنت داشته باشید تا در صورت اشکال در یکی ، بتوانید از خط جایگزین استفاده کنید .

 

استفاده از لپ تاپ یا کامپیوتر بجای مبایل :

اگرچه در تمامی پلتفورم های آموزش آنلاین ، می توان از مبایل هم برای آموزش مجازی استفاده کرد. اما در لپ تاپ یا کامپیوتر ، استاد امکان بهتر و آزادی عمل بیشتری برای آموزش آنلاین دارد . بنابراین سعی کنید در کلاس های آنلاین حتما از لپ تاپ استفاده کنید .

در کلاس های آنلاین دوربین خود را حتما روشن کنید و لباس رسمی بپوشید :

با روشن کردن دوربین خود در کلاس های مجازی ، اجازه دهید زبان آموز ارتباط بهتری با شما برقرارکند. مخصوصا در آموزش زبان ، زبان بدن اهمیت بسیار بالایی دارد ، همچنین با پوشیدن لباس رسمی ، به جلسه خود اعتبار و رسمیت بیشتری دهید . مرتب بودن و رسمی بودن استاد در کلاس مجازی از نظر روانی هم تاثیر مثبتی بر روی زبان آموز خواهد گذاشت . اگرچه آراستگی استاد مهم است ولی افراط در این زمینه نتیجه معکوس خواهد داشت . در کلاس های آنلاین خصوصی بهتر است از زبان آموز هم بخواهید تا وب کم خود را روشن نمایند ولی در این مورد به هیج وجه اصرار نکنید .

ازکیفیت صدای خود و شاگرد در کلاس آنلاین مطمئن شوید :

در کلاس های آنلاین ، کیفیت صدا صرفا به اینترنت مربوط نمی شود ، می باید هدفون مناسب برای اینکار داشته باشید ، همچنین لازم است شدت صدای خود را با زبان آموزان چک کنید ، ممکن است اندازه صدای شما بیش از اندازه کم یا زیاد باشد . در کلاس های آنلاین عمومی این مورد بسیار مهم تر است . لازم است قبل از شروع کلاس بلندی و کیفیت صدای تمام زبان آموزان چک شود . تمام دانشجویان و الیته استاد باید از هدفون یا هد ست استفاده نمایند . استفاده از بلندگوی لپ تاپ یا کامپیوتر احتمالا باعث برگشت صدا خواهد شد. در ضمن استاد و زبان آموز باید جایی را انتخاب کنند که صدای پس زمینه ، صدای نویز ، صدای بچه و سایر صدای های مزاحم نباشد .

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

در کلاس های آنلاین عمومی در مورد کیفیت صدای همه سخت گیرو قاطع باشید:

چنانچه در دوره آنلاین ، صدای یک زبان آموز دارای اکو ، نویز ، هوم یا برگشت بود. بهترین کار این است که دسترسی mic را از او بگیرید. در این مورد قاطع باشید . کیفیت صدای پایین یک زبان آموز ، موجب نارضایتی همه دانشجویان خواهد شد. بهتر است یک زبان آموز صرفا شنونده باشد تا بقیه زبان آموزان بتوانند از کلاس بهره لازم را ببرند .

زودتر از موعد در کلاس آنلاین حاضر شوید :

حداقل 5 دقیقه زود تر از شروع کلاس آنلاین ، حاضر شوید . مطالب درسی را بر روی ویدئو کنفرانس آپلود نمایید و از کیفیت خط اینترنت خود اطمینان حاصل کنید . در مورد پایان کلاس حتما بموقع درس را تمام کنید . در صورتی که درس زودتراز ساعت درسی پایان یافت ، وقت باقیمانده را به بحث آزاد و مکالمه اختصاص دهید . در ضمن هیچکاه کلاس را پس از پایان زمان ادامه ندهید . اینکار باعث خواهد شد زبان آموز همواره از شما یا دیگر اساتید انتظار زمان اضافی داشته باشد.

زمان کلاس آنلاین را برای پشتیبانی فنی از دست ندهید:

وظیفه شما تدریس است و نه پشتیبانی فنی . در صورتی که زبان آموزی در ارتباط مشکل داشت ، او را به بخش فنی ارجاع دهید . نباید وقت کلاس آنلاین برای این مورد گرفته شود . در این مورد تمام آموزشگاه های آنلاین معتبر بخش فنی دارند که بهتر از شما می توانند مشکل را حل کنند.

به نرم افزار کلاس مجازی کاملا مسلط باشید:

نرم افزارهای بسیاری برای آموزش مجازی وجود دارد . adobe connect ، skyroom و Big Blue Button از معروف ترین آنها هستند . قبل از شروع به تدریس حتما مطمئن شوید با کار کردن با آنها کاملا مسلط هستید . نحوه دادن mic به کاربر – بارگذاری مطالب - استفاده از تخته و ..... را بیاموزید .

برنامه داشته باشید و آماده باشید:

قبل از شروع درس برای خود Lesson Plan تهیه کنید . و برای هر دقیقه از کلاس برنامه داشته باشید ، با توجه به رقابتی شدن فضای آموزش آنلاین ، زبان آموزان بسیار به کارآمدی کلاس ها اهمیت می دهند . ما برای هر جلسه از کلاس های آنلاین زبان انگلیسی برای اساتید PowerPoint آماده کرده ایم که اساتید بر روی ویدیو کنفرانس Share می کنند . چنانچه در موسسه زبانی درس می دهید که محتوایی برای شما تدارک ندیده اند ، حتما سعی کنید برای هر جلسه Power point از قبل آماده کنید . که در آن موضوع درس ،مکالمات کاربردی با شکل و قواعد گرامری ، سوالات و چالش های زبان آموز مشخص باشد .

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

صبور و بشاش باشید:

در حین کلاس آنلاین ممکن است ، زبان آموز به دلایلی نتواند به سرعت پاسخ دهد ، در این موارد صبور باشید و اجازه دهید تا بیش تر فکر کند ، زبان آموز را همواره تشویق کنید و به او اعتماد به نفس بدهید . این مورد در زبان آموزان کودک بسیار مهم تر است . هیچ گاه او را سرزنش نکنید. در صورتی که در جواب دادن مشکل دارد ، با مهربانی به او کمک کنید . سعی کنید زبان آموز احساس کند که از او حمایت می کنید . با انرژی باشید و انرژی خود را به زبان آموز انتقال دهید .

خلاق باشید ، تنوع و چالش ایجاد کنید:

بهترین اساتید آنلاین زبان خلاق ترین ها هستند .سعی کنید در هر جلسه آنلاین تمرینات و موضوعات مختلفی داشته باشید . مثلا می توانید مسابقه 20 سوالی داشته باشید .که در آن زبان آموز با 20 سوال که به زبان انگلیسی می پرسد ،باید کلمه ای که شما در ذهن دارید را حدث بزند . می توانید ، قسمتی از یک انیمیشن و یا شوی تلوزیونی به زبان اصلی انتخاب کنید و با پرسیدن سوالات مرتبط ، برنامه آموزش مکالمه را بسیار جذاب اداره کنید.

در این موارد بسیار مهم است که موضوع مورد بحث با سلیقه زبان آموز مطابق باشد . همچنین می توانید با توجه به سطح زبان آموز آهنگی را انتخاب کنید ، کلماتی را از متن نوشتاری آهنگ را به صورت انتخابی ،حذف کنید تا زبان آموز با گوش دادن به آهنگ سعی کند ؛ کلمات مرتبط را حدث بزند.

به روشهای تدریس زبان دوم مسلط شود:

علاوه بر دانستن روشهای تدریس زبان دوم ، مهم است که بدانید کدام یک از آنها در کلاس آنلاین جوابگو هستند . زبان آموزان بیشتر دوست دارند کلاس ها مکالمه محور باشند . توضیح ساختارهای گرامری بشکل فرمولی در کلاس آنلاین کمی خسته کننده است . بهتر است آنها را کاربردی و در جملات آموزش دهید .

یادگیری زبان آموز را صرفا به کلاس آنلاین محدود نکنید:

کلاس آنلاین ، باید تمام ویژگی های کلاس حضوری را داشته باشد . همچنان که در کلاس های حضوری ، اساتید تکالیفی را برای انجام در منزل به زبان آموز می دهند . در کلاس آنلاین هم می باید ، تمریناتی به زبان آموز بدهید تا فرآیند یادگیری مداوم زبان برای ایشان تا جلسه بعدی برای ایشان ممکن شود . بنابراین زبان آموز را با انجام تکالیف مربوطه تا جلسه بعدی فعال نگه دارید .

اهداف دوره ویا زبان آموز را مد نظر قرار دهید:

اگر در آموزشگاه آنلاین زبان المپ تدریس می کنید . باید از اهداف دوره ها و سیلابس های مربوطه کاملا آگاه باشید . چه در دوره های آنلاین زبان انگلیسی بزرگسالان و چه در دوره های آنلاین زبان کودکان تدریس می کنید ، حتما در مورد اهداف دوره ها آگاه باشید و سعی کنید در طول ترم مربوطه تمامی اهداف و موضاعات اعلام شده در سایت را در کلاس های آنلاین پوشش دهید . در کلاس های آنلاین خصوصی دست شما بازتر است ، با زبان آموز صحبت کنید و از انتظارات و نیازمندیهای زبان آموز آگاه شوید.

در مورد انتقادات پدر و مادرها در کلاس های کودکان صبور باشید:

در کلاس های آنلاین کودکان ، در اکثر موارد پدر ومادرها هم در کنار فرزندان هستند . در صورتی که پدر یا مادر از شما در مورد روش تدریس انتقاد کرد ، خونسرد باشید . بجای بحث با آنها از آنها بخواهید موارد را بعد از کلاس به آموزشگاه انتقال دهند تا وقت جلسه آنلاین برای اینگونه موارد هدر نشود .

سخن پایانی :

در طول سالها تجربه در برگزاری کلاس های آنلاین زبان ، مسائل زیادی را آموخته ایم که با شما در میان گذاشتیم . ولی برای تبدیل شدن به یک استاد زبان آنلاین نیاز به تجربه و البته مطالعه دارید . در صورتی که استاد زبان انگلیسی هستید که تاکنون با ما کار نکرده اید ، می توانید برای استخدام و همکاری بعنوان استاد زبان آنلاین با ما اقدام کنید . برای اینکار در سایت ثبت نام نمایید و آزمون تعیین سطح دهید. پس از آن با شما تماس خواهیم گرفت و ترتیب یک مصاحبه آنلاین را با شما خواهیم داد .





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه